Tony Ballantine:

Recursion

Clive Barker:

Abarat

Peter S. Beagle:

Az utolsó egyszarvú

Ray Bradbury:

Az öröm masinériái

Brom:

The Plucker

Italo Calvino:

A kettészelt őrgróf

Orson Scott Card:

Az Alvin Maker-ciklus

Jonathan Carroll:

The Land of Laughs

Voice of our Shadow

Bones of the Moon

Susanna Clarke:

Jonathan Strange & Mr. Norrell

Don DeLillo:

White Noise (Fehér zaj)

Stephen R. Donaldson:

A Thomas Covenant-saga

Mordant’s Need

Gap

Greg Egan:

Distress

Diaspora

Steven Erikson:

Gardens of the Moon

Gregory Frost:

Fitcher's Brides

Mark Frost:

The List of Seven

Alan Dean Foster:

Journeys of the Catechist

Neil Gaiman:

Amerikai istenek

Stardust

Coraline

Anansi Boys

Fragile Things

Marc D. Giller:

Hammerjack

Lisa Goldstein:

Dark Cities Underground

Mark Haddon:

The Curious Incident of the Dog in the Night-Time

Laurell K. Hamilton:

Anita Blake, vámpírvadász

Joanne Harris:

Jigs & Reels

Keith Hartman:

The Gumshoe, the Witch
and the Virtual Corpse

Gumshoe Gorilla

Mark Helprin:

Téli mese

Robin Hobb:

Liveship Traders

Robert Holdstock:

Mythago Wood

Lavondyss

Kazuo Ishiguro:

Never Let Me Go

Guy Gavriel Kay:

The Fionavar Tapestry

The Last Light of the Sun

Ysabel

Elizabeth Kostova:

The Historian

Jonathan Lethem:

Amnesia Moon

Szergej Lukjanyenko:

Éjszakai Őrség

Nappali Őrség

George R R Martin:

Sandkings (novella)

A Game of Thrones

A Clash of Kings / A Storm of Swords / A Feast for Crows

China Miéville:

King Rat

Perdido Street Station

The Scar

The Iron Council

Looking for Jake

UnLunDun

David Mitchell:

Cloud Atlas

Black Swan Green

Christopher Moore:

Biff evangéliuma

Ördögöd van!

A leghülyébb angyal

Richard Morgan:

Altered Carbon

Market Forces

William Morris

regényei

Murakami Haruki:

Kafka on the Shore

Audrey Niffenegger:

Az időutazó felesége

Chuck Palahniuk:

Choke

Lullaby

Mervyn Peake:

A Gormenghast-trilógia

Arturo Pérez-Reverte:

El maestro de esgrima

La Tabla des Flandes

El Club Dumas

La Piel del Tambor

La Carta Esférica

Tim Powers:

Fault Lines
A Halászkirály-ciklus

Declare

On Stranger Tides

Terry Pratchett:

Death's Domain (A Discworld Mapp)

Guards! Guards!

The Dark Side of the Sun

David Sedaris:

The Santaland Diaries

Dan Simmons:

Hyperion

The Fall of Hyperion

Endymion / The Rise
of Endymion

Ilium

Káli dala

Tad Williams:

Memory, Sorrow, and Thorn

Otherland / Másvilág

Robert Charles Wilson:

Spin

Carlos Ruiz Zafón:

La Sombra del Viento

Jonathan Carroll:
VOICE OF OUR SHADOW


Jonathan Carroll 1949-ben született New Yorkban, jelenleg Bécsben él, és az elmúlt két évtized alatt sikeresen besorolt azok közé a szerzők közé, akik egész egyszerűen nem törődnek a műfaji kategóriákkal, a kritikusok meg a címkézésre sokat adó olvasók legnagyobb bánatára. Mágikus realizmus lenne, azaz nagybetűs Irodalom? Horror, aminek az első adandó alkalommal elkönyvelték, vagy fantasy, hiszen több regényét is újra kiadták az elmúlt években — az igen nívós — Fantasy Masterworks sorozatban? A dilemmát jól érzékelteti az az anekdota — ki tudja, mennyire igaz —, mely a hivatalos honlapján is szerepel: állítólag azt mondta róla valaki, hogy „olyan jók a könyvei, de minek rakja bele azokat a fantasztikus izéket?” Mindenesetre Carroll a nyolcvanas évek eleje óta egész komoly népszerűségre tett szert. Még ha nem is beszélhetünk világrengető hírnévről, de írt egy csomó könyvet, amiket újra meg újra piacra dobnak, a honlapjához Neil Gaiman írt beköszöntőt, Lengyelországban hihetetlen népszerűségnek örvend és egyébként is, lehet vele példálózni, mint műfajokat áthágó szerzővel.

Első könyve 1980-ben jelent meg, Land of Laughs címen, egy ifjú tanárról szól, aki kedvenc írója életét kutatva eljut egy kisvárosba, és rájön, hogy a szerző nem egyszerűen fikciót írt. A sikeres debütálást 1983-ban követte második regénye, a Voice of Our Shadow, jelen ismertető témája. Azóta persze folyamatosan jelentek és jelennek meg az újabbak, az elbeszélésekről nem is beszélve, de most váratlan fordulattal leragadunk a második műnél.

A Voice of Our Shadow központi témája a bűntudat és a magány, ami a könyv főhősét és narrátorát, Joseph Lennoxot tizenhárom éves kora óta gyötri. Ekkor halt meg a bátyja, Ross, a család fekete báránya, a lázadó, hiperintelligens, de problémás fiú, aki a lehető legpiszkosabb csínyekkel gyötörte az öccsét. Ki tudja, mi lehetett volna belőle, ha nem éri sajnálatos baleset — a vasúti síneken átmászva rázuhant a középen futó magasfeszültségű kábelre —, és Joe, aki szemtanúja volt a tragédiának, azóta sem képes feldolgozni a döbbenetet és a szégyenletes megkönnyebbülést. Vagyis...

Vagyis szép lenne, ha mindez ilyen egyszerű lenne. De Joe hiába formázza és alakítgatja a valóságot úgy, hogy a bűntudata úgy-ahogy elcsituljon, néhány dolog nem változik. Lehet, hogy Ross valóban szadista szörnyeteg volt. Lehet, hogy csak a nyámnyila öccse látta annak, aki különösen megszenvedte bátyja kellemetlenkedéseit. Mégis Joe volt az, aki azon a végzetes napon önkéntelen mozdulattal taszított egyet rajta: Ross halála az ő lelkén szárad. Édesanyjuk először idegileg, majd fizikailag roppant bele a veszteségbe, Joe pedig lassan, de biztosan elsodródik családja mellől, először egy másik városba, majd végül egy másik kontinensre. Joe Lennox folyamatosan menekül.

Az egyetemen egy íróköri ujjgyakorlatként egyszer csak megírta Ross galerijének a történetét, és a munka megtetszett egy színházi producernek, aki Voice of Our Shadow („Árnyékunk hangja”) címen darabot készíttetett belőle. Lennox szép fizetséget és jogdíjakat kapott, és újabb fantomot, ami elől menekülnie kellett, ezúttal a szerinte érdemtelen elismerés nyomasztó súlya elől. Végül Bécsben köt ki (Carroll regényeinek visszatérő helyszíne), úgy tesz, mintha könyvet írna, és semmi nem történik vele, aminek értelme lenne.

...Egészen addig, amíg véletlenül összetalálkozik két amerikaival, Paul és India Tate-tel. A furcsa, életvidám, egymást rajongva szerető művészházaspár felrázza a tespedtségéből Lennoxot, aki végre társaságot, sőt barátokat talál. A remek hangulat addig tart, amíg Joe meg India egyszer csak egymásba szeret — erre a titokzatos Paul távolléte ad alkalmat, de csak a férj hazatérésekor, alaptalan féltékenykedései után teljesedik be. A történet akkor vesz igazán különös fordulatot, mikor Paul vacsorát szervez Joe születésnapjára, és az ünnepség egyre nyomasztóbbá válik — a megcsalt férj csupa olyan fogással készül, amit Joe titokban gyűlöl. Utóbb bűvészprodukcióval kápráztatja el, ahol önmaga cilinderes, ijesztő kisfiú-alteregójaként lángot gyújt, gépvarjakat röptet a gyertyafényben, és egyéb mutatványokat végez, melyek inkább figyelmeztetésnek tűnnek. Ez az utolsó csepp a pohárban: India mindent elmond férjének, Paul pedig néhány nap múlva váratlanul szívrohamot kap és meghal.

Joe Lennoxnak újabb haláleset terheli a lelkét. Különös események indulnak el: a temetés után zaklatni kezdi őket Paul alteregója, a Kisfiú, varjak támadnak rájuk, lidérces jelenések kísértenek, végül India úgy dönt, egyedül próbálja megbékíteni a haragos lelket. Joe New Yorkba megy, ahol megismerkedik egy nővel, beleszeret, és miközben India az életéért küzd Bécsben, legnagyobb rémületére rádöbben, hogy már nem is érez iránta semmit. De ebből a helyzetből nem lehet csak úgy kisétálni, különösen úgy nem, hogy India kétségbeesetten hívja vissza a kontinensre: segítenie kell. Joe Lennox tehát repülőre száll, de ami Bécsben vár rá, az a legrosszabb rémálmait is felülmúlja...

A Voice of Our Shadow a bevezetőben vázolt sokszínűség remek példája: a bűntudatos, akaratgyenge ember portréja, a furcsa szerelmi háromszög, a kalandot követő kiábrándultság és őrlődés bármelyik úgynevezett „modern” próza témája lehetne. Ehhez társul a „fantasztikus” elem: az egyre nyomasztóbbá váló hangulat, a behavazott Bécs, a szeles New York szinte néptelen utcáikkal, és a megmagyarázhatatlan események sorozata. Bármi is a műfaja, az biztos, hogy ez a regény határozottan nyomot hagy az olvasóban, a Carroll védjegyévé vált csavarokkal és a jellegzetes, lélektani horrorba átcsapó fordulatokkal együtt.

Megjegyzés: Jonathan Carrol első regénye megjelent magyarul, 1997-ben, a sokat nem ígérő „Nevetések földje” címmel az Alexandránál, horror-fantasy kategóriába gyömöszölve, de mivel mindezt teljesen véletlenül fedeztem fel és nyomát, netán visszhangját azóta sem találni, azt hiszem, Carroll magyarországi felfedezése még várat magára.

brainoiz

Linkajánló: www.jonathancarroll.com