Tony Ballantine:

Recursion

Clive Barker:

Abarat

Peter S. Beagle:

Az utolsó egyszarvú

Ray Bradbury:

Az öröm masinériái

Brom:

The Plucker

Italo Calvino:

A kettészelt őrgróf

Orson Scott Card:

Az Alvin Maker-ciklus

Jonathan Carroll:

The Land of Laughs

Voice of our Shadow

Bones of the Moon

Susanna Clarke:

Jonathan Strange & Mr. Norrell

Don DeLillo:

White Noise (Fehér zaj)

Stephen R. Donaldson:

A Thomas Covenant-saga

Mordant’s Need

Gap

Greg Egan:

Distress

Diaspora

Steven Erikson:

Gardens of the Moon

Gregory Frost:

Fitcher's Brides

Mark Frost:

The List of Seven

Alan Dean Foster:

Journeys of the Catechist

Neil Gaiman:

Amerikai istenek

Stardust

Coraline

Anansi Boys

Fragile Things

Marc D. Giller:

Hammerjack

Lisa Goldstein:

Dark Cities Underground

Mark Haddon:

The Curious Incident of the Dog in the Night-Time

Laurell K. Hamilton:

Anita Blake, vámpírvadász

Joanne Harris:

Jigs & Reels

Keith Hartman:

The Gumshoe, the Witch
and the Virtual Corpse

Gumshoe Gorilla

Mark Helprin:

Téli mese

Robin Hobb:

Liveship Traders

Robert Holdstock:

Mythago Wood

Lavondyss

Kazuo Ishiguro:

Never Let Me Go

Guy Gavriel Kay:

The Fionavar Tapestry

The Last Light of the Sun

Ysabel

Elizabeth Kostova:

The Historian

Jonathan Lethem:

Amnesia Moon

Szergej Lukjanyenko:

Éjszakai Őrség

Nappali Őrség

George R R Martin:

Sandkings (novella)

A Game of Thrones

A Clash of Kings / A Storm of Swords / A Feast for Crows

China Miéville:

King Rat

Perdido Street Station

The Scar

The Iron Council

Looking for Jake

UnLunDun

David Mitchell:

Cloud Atlas

Black Swan Green

Christopher Moore:

Biff evangéliuma

Ördögöd van!

A leghülyébb angyal

Richard Morgan:

Altered Carbon

Market Forces

William Morris

regényei

Murakami Haruki:

Kafka on the Shore

Audrey Niffenegger:

Az időutazó felesége

Chuck Palahniuk:

Choke

Lullaby

Mervyn Peake:

A Gormenghast-trilógia

Arturo Pérez-Reverte:

El maestro de esgrima

La Tabla des Flandes

El Club Dumas

La Piel del Tambor

La Carta Esférica

Tim Powers:

Fault Lines
A Halászkirály-ciklus

Declare

On Stranger Tides

Terry Pratchett:

Death's Domain (A Discworld Mapp)

Guards! Guards!

The Dark Side of the Sun

David Sedaris:

The Santaland Diaries

Dan Simmons:

Hyperion

The Fall of Hyperion

Endymion / The Rise
of Endymion

Ilium

Káli dala

Tad Williams:

Memory, Sorrow, and Thorn

Otherland / Másvilág

Robert Charles Wilson:

Spin

Carlos Ruiz Zafón:

La Sombra del Viento

Dan Simmons: Endymion
és The Rise of Endymion


Nehéz az Endymionról és a The Rise of Endymionról akárcsak oly mértékben is két különálló regényként beszélni, mint akár a Hyperionról és a Hyperion bukásáról. A nagy sikerű Hyperion-ciklus 1996-ban és 1997-ben megjelent folytatásának két kötete igazából egyetlen, szervesen összekapcsolódó történetet alkot. Mindazonáltal az Endymion természetesen nem „fejezet közepén” kettévágva fejeződik be, hanem lezárul és megoldódik egy nagy konfliktus, maga a történet azonban tovább hömpölyög a The Rise of the Endymionban, s Simmons majd csak ennek a végén varrja el végleg és visszavonhatatlanul a szálakat — adott esetben több olyan szálat is, melyet még a Hyperionban vetett fel.

Olyan jellegű radikális újításnak nem lehetünk szemtanúi a ciklus folytatásában, mint amilyen a Hyperion volt a maga nemében: nincs szerkezeti bravúr, lineáris, többszálú elbeszélést olvashatunk, a főszereplő — bizonyos Raul Endymion — visszaemlékezéseinek keretébe helyezve. Ez a keret teszi lehetővé, hogy a szerző alapvetően egyes szám első személyű narrációt alkalmazva több szálat is követni tudjon — olyan szálakat, melyeknek a narrátor nem volt szemtanúja, ám amelyekről tudomást szerzett, s visszaemlékezéseiben megörökített.

A történet mintegy háromszáz évvel a Hegemónia bukása után veszi kezdetét. Főhősünk a Hyperion bolygó bennszülött lakója, akit egy bűncselekmény következtében halálra ítélnek. A siralomházból menti meg a Hyperion hét főhősének egyike, s bízza meg egy amolyan ízig-vérig testőri feladattal. A megvédendő személy az Időkriptákon keresztül érkezik, s a Konzul ébenfekete űrhajóján indul útnak a galaxisban, hogy küldetését beteljesítse. Útjára testőrén kívül elkíséri egy android — egy bizonyos A. Bettik —, és a Shrike is.

A két regény történetének fő szála ez a küldetés, mely során hőseink felkeresik az egykori Hegemónia számos bolygóját (és természetesen izgalmas kalandokon mennek keresztül). Olvasóként hatalmas túrán vehetünk részt, közelképet kaphatunk számos korábban megnevezett, vagy utalás szintjén említett világról — mindezt a Simmonstól megszokott, igen élvezetes prózában tálalva.

Az utazás azonban nyilván nem jár gond nélkül. A Hegemónia ugyebár lassan három évszázada megbukott, helyét a Pacem bolygón székelő pápai állam, a Pax vette át, bár teljes kiterjedésében nem tudta újjáépíteni a hajdani birodalmat. A Pax ádáz háborút folytat a Kitaszítottak ellen: negatív főhősünkkel, Federico da Soya kapitány atyával egy Kitaszított-aszteroidakomplexum felszámolása közben ismerkedhetünk meg. Da Soya atya lesz az a kiválasztott, akinek el kell fognia az Időkriptán keresztül érkező ismeretlent — bármilyen áron.

Az üldözés abban a pillanatban kezdetét veszi, amint az ismeretlen kilép a Szfinxből: már várja őt Da Soya atya és a Svájci Gárda egy speciális alakulata. A történet ettől kezdve a két csapat versenyfutását örökíti meg. Minden előny a Pax oldalán áll: űrhajójuk a Vatikán egyik legnagyobb titokban tartott fegyvere, egy Arkangyal osztályú futárhajó, mely a fénysebesség többszörösével képes haladni — viszont a gyorsuláskor fellépő gravitációs erő minden elindulásnál végez a legénységével. Ez azonban nem jelent problémát az új katolikus egyháznak, s így az üldözők minden esetben az üldözöttek elé tudnak vágni.

A menekülőket két tényező menti ki rendszeresen a Da Soya karmaiból: az egyik az, hogy a Időkriptákon át érkezett ismeretlen képes működésre bírni az immár háromszáz éve szunnyadó térkapu-portálokat, a másik pedig az, hogy maga a Shrike védelmezi őt. A Konzul űrhajójának megsérülése után a több világon átfolyó Tethüsz folyón, a térkapukat használva folytatják útjukat, s ekkor már Da Soya atya is komoly nehézségekkel kerül szembe, ha követni akarja őket.

Az Endymion történetének íve akkor éri el csúcspontját, amikor megjelenik az az entitás, ami a Paxot segíti a Shrike-kal szemben — róla legyen elég annyi, hogy elavult modellnek tartja a Shrike-ot, ráadásul egy szerkezettel az idősíkváltó-képességét is meg tudja gátolni.

A The Rise of Endymion az üldözés-utazás folytatása mellett nagyobb hangsúlyt fektet néhány, már a Hyperion-ciklusban felvetett problémára: a rejtélyes Empátia-entitás mibenlétére, az MI-k jövőbeli háborújára, a szereplők közötti korántsem egyszerű viszonyrendszer elmélyítésére, illetve többé-kevésbé részletesen kidolgoz egy, a Planck-állandókra épülő kozmológiát, filozófiát. Bepillantást nyerhetünk a labirintusvilágok keletkezésének rejtélyébe, sőt, azt is megtudhatjuk, miért találhatott Duré atya milliónyi mumifikálódott holttestet a Hyperion labirintusában. Fény derül a Shrike valódi mibenlétére, és újra felbukkan a templomosok csodálatos hajófája, az Yggdrasyll.

Annak ellenére, hogy Simmons — különösen a Hyperionhoz képest — kevésbé meglepő, kevésbé formabontó írói eszközökkel él, mint korábban, az Endymion-ciklus méltó folytatása az előző sagának. A történet legvégén, a szálak elvarrásakor az az érzése támad az olvasónak, hogy annak idején, a Hyperion-regények megjelenésekor tulajdonképpen már az egész nagy ciklus készen volt — ha máshol nem, Simmons fejében. Az elemek zseniális módon kerülnek a helyükre, nincsenek kilógó sarkok. Annak, aki szerette a Hyperiont, vétek kihagyni.

béka