PAPÍR

Brian Azzarello:

100 Bullets

Kurt Busiek:

Astro City

Jamie Delano et al.:

John Constantine — Hellblazer

Warren Ellis:

Transmetropolitan

Planetary, Authority

Global Frequency, Ministry of Space, Tokyo Storm Warning

Fell

Garth Ennis:

Just a Pilgrim

Neil Gaiman:

The Sandman Library

Endless Nights

1602

Canales-Guernido:

Blacksad

Lemetti:

Gone with the Blastwave

Kuszumoto Maki:

Kiss XXXX, T.V. Eye,
K gyászmenete,
Die Tödliche Dolis

Frank Miller:

The Dark Knight Returns

Sin City, 1991-1999

300

Alan Moore:

V for Vendetta

Swamp Thing

Watchmen

From Hell

The League of Extraordinary Gentlemen

The League of Extraordinary Gentlemen II

LXG - a képregény és a film

Supreme / Tom Strong

Top 10

Smax

The Forty-Niners

Grant Morrison:

Animal Man

James O’Barr:

The Crow

Odegnál Róbert:

A hívó

Raoul Renier:

Hellblazer-impressziók

Art Spiegelman:

Maus

Brian K. Vaughan:

Y: The Last Man

Ex Machina

Runaways

Bill Willingham:

Fables


CELLULOID

Clive Barker

Nightbreed

Clive Barker et al.

Hellraiser I—VI

Timur Bekmambetov

Night Watch

Joe Dante

The Howling

Eizenstein:

Alekszandr Nyevszkij

David Lynch

The Short Films

Twin Peaks

Gaiman-McKean:

Mirrormask

Guillermo del Toro

Hellboy

The Prestige

(könyv és film)

The Prestige/Apocalypto/Ilsa, the She-Wolf...

Alan Moore: Smax


horror-fantasy-vígjáték (és mindez egyetlen képregényben)

Rampion kartárs Top Ten recenziója végén említi a Smax nevű képregényt, ami az előbbinek 2003-ban megjelent folytatása/vadhajtása. Rampion kartársnak köszönhetően így nem kell tökölnöm a környezet bemutatásával, hanem belecsaphatok a közepébe.

Jeff Smax, a sebezhetetlen, magának való óriás, akinek az útja egykor — bőrszínének köszönhetően — egyenesen a rendőrséghez vezetett, hazalátogat nagybátyja temetésére. A „haza” esetünkben egy párhuzamos világot jelent, amely gyakorlatilag minden meseelemet felvonultat, ami csak eszünkbe juthat, a hupikék törpikéktől a klasszikus angolszász tündéreken (ezek nem a nemes erdei ~, hanem a gyerekrabló fajtából vannak) át egészen egy szemüveges kölyökig, akinek villám alakú sebhely van a homlokán. Hősünk jól láthatóan nehéz kötelességként éli meg ezt az utazást — kínjában még rendőrtársát, Robyn „Toybox” Slingert is megkéri arra, hogy kísérje el.

Jeff, vagy ahogy otthon ismerik, Jaafs Macksun úgymond nehéz gyermek- és ifjúkort tudhat maga mögött. Az ötrészes képregénysorozat második füzetében erről aprólékos és kifejező képekkel élénkített beszámolót kapunk, amelynek részletei címszavakban: vegyes fajú szülők (nem, nem Törpapa), nemi erőszak, emberevés, apagyilkosság, vérfertőzés. A tündérmesei hátteret hamar sötétre festi a történet kibontakozása.

Jeffnek nem kizárólag a fentiek miatt nem volt maradása a 137-es számú Földön. Távozásának oka a szakmai kudarc: sárkányölőként dolgozott egészen addig, míg egy nagyhatalmú sárkánnyal, Reggelfénnyel vívott harca szörnyű következményekkel nem járt, és egy elrabolt kislány meg nem halt. A temetés után a keserű emlék miatt a lehető leggyorsabban szeretne távozni, de végül nagynénje érzelmi zsarolásának köszönhetően kénytelen küzdelembe bocsátkozni a hőstetteket és kalandokat felügyelő minisztérium bürokráciájával.

A továbbiak kevés meglepetést okoznak: Jeff és társai elindulnak, hogy megöljék a sárkányt, és Robynnak köszönhetően végül győz a jó (Robyn időközben rövid afférba bonyolódott egy tündérfajzattal, akiről aztán kiderül, hogy csak a zöldkártyára hajtott).

Alan Moore, a Top Ten kitalálója a képregényszakma egyik nagy öregje, akinek munkáit már többször méltattuk (ld. az ismertetők között). A Smaxból sem maradnak ki az alaptörténetben is felbukkanó elemek — például Tündérországban is van szadomazo szex és megvesztegetés —, de a helyzet humorának kihasználásával Moore tőle szokatlan eszközhöz nyúl.

Az eredeti sorozatot és az előzmény The Forty-Ninerst illusztráló Gene Ha rajzolót ezúttal Zander Cannon váltja fel. Hátterei elnagyoltak, meseszerűek, a történetet erősítik. Árnyékolások, finom részletek szinte egyáltalán nincsenek: a figurák arca viszont alkalomadtán változik: nincsenek olyan szigorúan kidolgozva az arcvonások és az arckifejezések sem.

Szerencsére egyre gyakoribbak a Smaxhoz hasonló művek, amelyek a nem hagyományos vonalat erősítik: a klasszikus szupermenek és a helyzetükből (ideértve a kiadók által követett kereskedelmi stratégiákat) adódóan alkalomadtán nevetséges konfliktusaik helyett „életszagú” történeteket kapunk, ahol a mellékszereplők élete nem tapéta, hanem a főtörténetben érintőlegesen megjelenő, részletekben érzékelt egész. Én a magam részéről igazán élvezem azokat a képregényeket, amik hétköznapi problémákat és szituációkat tálalnak — igaz, esetenként egy kék bőrű és fehér hajú, két és fél méteres, sebezhetetlen óriás köré karikírozva.

Jack